Adó 1%: 18996081-1-09

Szent vármegyehatár: elválaszt vagy összeköt?

Szent vármegyehatár: elválaszt vagy összeköt?
Természetesen minden olyan intézkedésnek örülünk, ami az utasok számára kedvezőbb és egységesebb megoldást nyújt. Ugyanakkor a kedden (2024-01-09) történt tarifa változásokról szóló bejelentés hasonlóan felemás érzéseket keltett, mint a vármegyebérletek bevezetése. Fontos leszögezni, hogy ma Magyarországon a közösségi közlekedés legnagyobb problémája, hogy csak nagyon kevés helyen képes versenyképes utazási alternatívát kínálni. Az egységes jegyek és bérletek bevezetése, a kedvezmények egyszerűsítése és kiterjesztése nagy előrelépés, azonban messze nem elegendő. Attól, hogy olcsóbb és sokaknak ingyenessé válik, nem lesz sem gyorsabb, sem használhatóbb. Ha a jármű nem akkor, és nem az igényeiknek megfelelő útvonalon közlekedik és hosszú az eljutási idő is, akkor ingyen sem fogják igénybe venni.
 

Új korszak kezdődik

Új korszak kezdődik
 
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület 2023. szeptember 1-től már nem szolgáltat menetrendi adatokat a menetrend.app  részére, azok teljes egészében a DKV Zrt.-től érkeznek majd (a Gáspár György kerti autóbusz kivételével). Ezzel egy több mint 11 éves szoros, tartalmas, de legfőképpen eredményes együttműködés zárul le az AppCorner Kft.-vel.

Új autóbuszvonal Debrecenben: 52E

Új autóbuszvonal Debrecenben: 52E
A szeptembertől indítandó új autóbuszvonalak közül a legkevésbé érdemleges változást az 52E jelenti. Nem csak azért, mert a tervek szerint az utazók szűk csoportjának tervezték (kollégisták), hanem azért is, mert a célcsoport számára sem jelent igazán megoldást. Gyakorlatilag a tavaly novemberi és szeptemberi járatritkításból adódó vasárnapi zsúfoltsági problémák kezelésére tervezték. Azonban különböző okok miatt a célcsoport csak kis részének lesz előnyös. További részletek alább/kattintás után.

Új autóbuszvonal Debrecenben: 37A

Új autóbuszvonal Debrecenben: 37A
Mindenképpen örömteli változás, hogy szeptembertől a Kéknyelű utcáig 37A jelzéssel új autóbuszjáratok indulnak. A Vámospércsi út melletti kertségekben lakók számára 37/37A buszokkal óránként (csúcsidőben közel félóránként) lesz eljutási lehetőség. A Nagyállomás is többször elérhetővé válik átszállás nélkül. Az vonallal régi adósságát törleszti a város.
Azonban a helyközi buszok még mindig gyakrabban járnak, és helyi bérlettel továbbra sem vehetőek igénybe. Ez a jelenség pedig a szemléletes példája annak, hogy a közösségi közlekedésben nem hatékony módon kerülnek megosztásra az erőforrások.

Aggályos Józsai autópályakapcsolat

Aggályos Józsai autópályakapcsolat
Még 2020 elején jeleztük, hogy a józsai autópálya bekötés megvalósítása több sebből vérzik. Most az építkezés előrehaladtával kezd realizálódni, hogy a forgalom valóban az Elek utcára és a Rózsavölgy utcára terhelődhet. Ezen a 35-ös út felé vezető Szakszió út kiépítése sem jelent megoldást, hiszen az sokaknak nagy kerülő. Ha biztosított, a felhajtás, akkor bizony az átmenő forgalom is használja majd. Balázs Ákos alpolgármester azzal próbálja hűteni a kedélyeket, hogy “próbaidőt” javasol és szerinte egyébként sem várható ott forgalomnövekedés. Pusztán táblázással az átmenő forgalmat nem lehet megakadályozni amint azt a Fészek lakópark példáján is lehetett tapasztalni. A próbaidőszak pedig - a Józsát elkerülő út nélkül - garantált forgalomnövekedéssel jár!! Részletes elemzésünk kattintás után:

Új autóbuszvonal Debrecenben: 20E

Új autóbuszvonal Debrecenben: 20E
Ismét lesz 20-as autóbusz, de kicsit másképp! Van még mit csiszolni rajta! Sokan még emlékezhetnek a 2011-ben megszűnt Segner tér és Kismacs között közlekedő 20-as autóbuszra. Jövő hónaptól hasonló útvonalon 20E jelzéssel létesül új autóbuszvonal, de a Kismacson lakók számára ez most nem lesz előnyös.

Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük

Itt a lista, hogy mivel lehetne javítani Debrecen közlekedésén: utasok észrevételeit összegeztük
A magyarországi városok döntő többsége nem a közösségi közlekedésen spórolt ezen nehéz időszakban. Debrecenben azonban éppen egy évvel ezelőtt 2022. július 25-én került  bevezetésre az akkor még ideiglenesnek beharangozott járatritkítás, amit a világjárvány miatt lecsökkent utasszám utóhatásaként magyaráztak. Majd szeptembertől és novembertől az energiaárakra hivatkozva újabb sebeket ejtettek a menetrenden, amely a használhatatlanság határára sodorta a közösségi közlekedést. Köztudott és számtalan tanulmány alátámasztotta már, hogy a közösségi közlekedésben járatritkítással érdemi megtakarításokat nem lehet elérni, hiszen a rendszer fenntartásának magas állandó költsége van. Ezek olyan költségek, amelyek akkor is felmerülnek, ha egy járat sem indul el. Az ritkábban közlekedő járatok miatt sok utas elpártol a közösségi közlekedéstől, ami az elmaradó bevételek miatt tovább rontja a rendszer fenntarthatóságát.
 
A szolgáltatás használhatósága pedig nagyban azon múlik, hogy az város polgárai számára mennyire tud megfelelni a város által megrendelt szolgáltatás. Jelen helyzetben odáig jutottunk, hogy gyakorlatilag csak azok használnak közösségi közlekedést, akinek nincs más alternatívája. Sőt, az eltelt időszak hozzánk érkezett utaspanaszaiból azt is tudjuk, hogy sokak számára ellehetetlenült a munkába járás, nekik más eljutási módot kellett keresniük. 
 
Az kétségtelen, hogy nőttek az üzemanyag árak, különösen a villamosenergia ára ugrott meg. A 2021. évi 260 millióról 2022-ben 542 millióra nőtt, ugyanakkor ez az évi több mint 10 milliárdos költséghalmaznak csak a kisebbik szelete. Ebből több mint 8 milliárdot az önkormányzatnak kell kipótolnia, hiszen a romló szolgáltatási színvonal miatt folyamatosan csökken az utasok által fizetett bevétele a szolgáltatónak. Több alkalommal is halhattunk ígéreteket arra vonatkozóan, hogy a helyi közlekedés kapacitását növelni szeretné a város, azonban ez tettekben csak minimálisan nyilvánul meg. Sem a menetrendet érintő intézkedéseben, sem a közlekedésre fordított infrastruktúra fejlesztésében nem látszik a valós szándék, hogy a közösségi közlekedés a város polgárai számára versenyképes szolgáltatást tudjon nyújtani.  Az önkormányzat által publikált tervezett közlekedésfejlesztési tervek kizárólag gépjárművek számara teremtenek rövidtávon kedvezőbb feltételeket, amelyektől csak további forgalomnövekedést várhatunk.

Ez év első felében ugyan történt néhány menetrendi korrekció, de ez még mindig messze alulmarad attól a szolgáltatási színvonaltól, ami világjárvány előtti időszakban volt. Az alábbiakban az utasok által megküldött észrevételek alapján vonalcsoportonként összegyűjtöttük, hogy mi az, amit az utasok leginkább hiányolnak.

Sűrített limonádé: Több járat és hétvégén is közlekedő villamos májustól

Sűrített limonádé: Több járat és hétvégén is közlekedő villamos májustól
Mától módosul a DKV menetrendje, több vonalon gyakrabban közlekednek a járatok és hétvégén újból közlekednek a villamosok is. Az új indulások tényleg javítani fogják a színvonalat az adott időszakban, azonban tény, hogy a járatsűrítéssel érintett vonalak nagy részén nem áll vissza teljes mértékben a ritkítás előtti menetrend és bőven maradtak olyan vonalak is, ahol nem történt változás és szintén fontos lenne több járatot közlekedtetni. A villamosvonalakon a járatok követési ideje még mindig nem kielégítő, különösen hétvégén. Újdonság a hétvégén közlekedő 92, 93, és 94 jelzésű éjszakai járatok bevezetése, amelyek város nagy részét és Józsát is lefedik. Az éjszakai járatok az éjfél után érkező és induló vonatokhoz is csatlakozást biztosítanak, azonban az éjfél előtt és hajnalban induló vonatokhoz továbbra sem megoldott a helyi közlekedés csatlakozása (Kivéve az utolsó InterCity érkezése után induló villamosokat.) Az éjszakai járatok a hétvégén szórakozni vágyók számára jó opciót nyújt a hazajutásra, azonban napi munkába járáshoz még mindig nem megfelelő.
A közösségi közlekedés használhatósága szempontjából megnyugtató megoldásnak azt tartanánk, ha tavalyi alapmenetrend visszaállítása kerülne. Az alábbiakban részletezzük az egyes vonalak módosításait.
 

Vármegyebérlet: Kérdések és válszok

Vármegyebérlet: Kérdések és válszok
Mi is ez a “vármegyebérlet”?

A miniszterelnöki bejelentés és a MÁV-VOLÁN csoport által közreadott közlemény szerint  májustól "vármegyebérletek" kerülnek bevezetésre a helyközi közösségi közlekedésben. A közreadott információk alapján részletszabályokról ugyan még keveset tudunk, azonban az utasokban felmerült kérdésekre megpróbálunk válaszolni a rendelkezésre álló információk alapján.

  • Az új típusú bérlet megyén belül minden helyközi autóbuszra és vonatra (IC kivételével) érvényes lesz.
  • Korlátlanul tudunk vele utazni az érvénytartama alatt az adott megye bármely településére.
  • A teljes ára 9450,- forint lesz kerül majd.
  • Ha valaki két, vagy több megyén át is utazik, annak lesz lehetősége „országbérlet” váltani, ami két vármegyebérlet árával megegyezően havi 18900 forint lesz.
  • Diákbérleteknél az eddig is alkalmazott 90%-os szociálpolitikai kedvezmény érvényes lesz a vármegyei és országos bérletekre is.
  • A vármegyebérlet csak a helyközi járatokra lesz érvényes! A városi közlekedési szolgáltatók (BKK, DKV MVK, SZKT, KEKO stb.) járatain nem lehet majd utazni vele, de a helyközi buszokkal, vonatokkal városon belül utazásra is lehet majd használni. Bár nem lett egyértelműen kijelentve, de Volánbusz Zrt. által üzemeltetett helyi járatú autóbuszokon sem lehet majd utazni vármegyebérlettel, ezért többek között Nyíregyházán, Hajdúszoboszlón sem lesz érvényes a helyi járatú buszokra.
  • Ahogyan a jelenlegi díjszabás szerint is, a munkáltatónak legalább 86 %-át térítenie kell a közösségi közlekedési bérlet árát. Ez a vármegyebérletekre is érvényes lesz. Habár a jelenleg hatályos rendelet ennek ellentmond, de a közleményekből az szűrhető le, hogy az országbérletekre is lehet majd költségtérítést biztosítani.

Vármegyebérlet: Népszerű, de megosztó és igazságtalan

Vármegyebérlet: Népszerű, de megosztó és igazságtalan
Mindenek előtt szeretnénk leszögezni, hogy nagyon örülünk annak, ha az utasok számára kedvező változás történik a közösségi közlekedésben. A tegnap bejelentett vármegyebérlet legnagyobb vívmánya, hogy ezzel helyközi szinten megvalósul a tarifaközösség. Az utasoknak nem kell választani, hogy vonattal vagy busszal járjanak-e munkába, ha mindkettő elérhető. Sőt átszállással is utazhatnak, ha úgy kedvezőbb számukra.
 
Azonban az új vármegyebérlet májustól várható bevezetése erős kettős érzelmeket váltott ki bennünk. Habár az új bérlet sok utas számára nagyon kedvező változást jelent most, azonban közelebbről megvizsgálva már nem ilyen fényes a helyzet. Talán sokak számára elsőre nem egyértelmű, de a vármegyebérlettel nem lehet majd használni a nagyvárosok helyi szolgáltatóinak a járatait, így a DKV járatait sem. Ismerve más országok sikeres és kevésbé sikeres megoldásait, a rendelkezésre álló lehetőségeket és a hazai közösségi közlekedés gyengeségeit elmondható, hogy a több évtizedes szervezési problémákat nem oldja meg és legalább annyi új gondot is okoz,  mint amennyit megold - többek között a helyi közlekedést használó utasok igényeinek figyelmen kívül hagyása miatt.
 
Hogy egy mondatban is érthető legyen a helyzet, ahhoz tudnánk hasonlítani a szituációt, mint amikor leárazzák a tejet, aminek ma lejár a szavatossága. Aki éppen ma akar tejet inni, annak jó, de aki másnap szeretne kakaót készíteni, annak marad a drágább tej. A vármegyebérlet tehát az utazóközönség egy részének nagy segítség, azonban nem oldja meg a holnap, azaz a közösségi közlekedés strukturális problémáit. 
 
Tartalom átvétel

Belépés