Bejárós vagy és van vármegyebérleted? Miért nem használhatod DKV-n? A helyközi busz is arra megy mint a troli, de mégsem szállhatsz fel rá a DKV bérlettel? A válasz az, hogy két külön szolgáltató, két külön rendszer. De miért van ez így? Lehetne máshogy is?
Magyarországon a közösségi közlekedés jellemzően két jól elkülönített módon kerül megszervezésre. A települések között helyközi járatokkal utazhatunk beleértve a vasutat is. A városokon belüli pedig helyi busszal, villamossal, trolibusszal utazhatunk. Sokak számára ez egy jól megszokott, “természetes” helyzet, pedig ha jobban belegondolunk ennek csak hátrányai vannak az utasokra nézve. A vidékieknek két bérletet kell venni, a helyi utasok pedig nem használhatják a helyközi buszokat akkor sem, ha városon belül akarnak vele utazni néhány megállót.
A kettősség oka, hogy helyközi közlekedés biztosítása állami feladat, míg településen belül az önkormányzatnak kell megoldania. Ennek megfelelően helyközi járatok esetén a mindenkori közlekedésért felelős minisztérium szervezi meg a szolgáltatást, míg helyi közlekedés esetén az adott település önkormányzata. Az utasoknak persze minden esetben kell rájuk valamiféle jegyet váltani (hacsak nem teljesen ingyen utazhatnak valamilyen jogszabály alapján). Ideális körülmények között - függetlenül, hogy mindkét esetben közpénzből finanszírozott közszolgáltatásról beszélünk - az utasoknak fel se kéne hogy tűnjön, hogy éppen helyi vagy helyközi buszon utaznak.