Pótjegyek, pótreformok, pótcselekvések vasúton

Nyomtatás
Pótjegyek, pótreformok, pótcselekvések vasúton

A MÁV-START Zrt. február 1-étől több ponton módosította a Személyszállítási Üzletszabályzatát, amelynek értelmében változik a kedvezményre való jogosultság igazolása, a 100 km alatti távolságra szóló menetjegyek érvénytartama és az IC-pótjegyek ára.

Pozitív változásnak tartjuk, hogy a jegyvizsgálókat felruházták azzal a joggal, hogy a kedvezményre való jogosultság megállapításához a kedvezményre jogosító igazolvány elkérhessék. (Eddig csak felmutatni volt kötelező.) Nagyon régóta megoldatlan probléma volt, hogy van-e ehhez joga a jegyvizsgálónak. Idáig a bliccelők azzal bújtak ki a fizetés alól, hogy a jegyvizsgáló nem jogosult igazoltatásra ezért nem adták át az igazolványt és tetszőleges címet megadhattak.

Az utasok szélesebb körét érinti hogy a 100 km-nél kisebb távolságra szóló menetjegyekkel az utazást a rajta feltüntetett napon meg kell kezdeni, és az azt követő nap 3 óráig be kell fejezni. Hasonló korlátozás korábban is volt. Akkor a rövid távolságra szóló jegyekkel elkövetett visszaéléseket akarták visszaszorítani. Az éjszakai órákban közlekedő vonatok indokolták, hogy ne csak éjfélig legyenek érvényesek a jegyek. Ez Debrecen környékét is pozitívan érinti, mivel az utolsó Budapestről induló sebes vonat 1:29-kor érkezik Debrecenbe.

Arra azonban nem találunk ésszerű magyarázatot, hogy a 100 km-nél kisebb távolságú menettérti jegyeket miért szüntetik meg. Ezen túl a kistávolságú menettérti jegyek helyett, két egy útra szólót szolgáltat ki a vasúttársaság. Úgy gondoljuk, hogy ez egy teljesen felesleges intézkedés, pótcselekvés. A menettérti jegy nem csak praktikum, hanem anyagtakarékosság is. Korábban pont erre hivatkozva szüntették meg a regisztrációs jegyet.

Az InterCity pót- és helyjegyek ára ismét változik márciustól. Most már nem csak a megtett távolság, hanem a jegyváltás idejétől függ az a pótjegy ára. Európa szerte más vasúttársaságoknál sem idegen, hogy az elővételben megváltott jegyek olcsóbbak. Azonban a hazai adoptáció inkább burkolt áremelés, mivel nem az elővételben váltott jegyre kapunk kedvezményt, hanem felárat kell fizetni az aznapra szóló jegyért.

A vasúttársaság magyarázata szerint ezzel nő az elővételben váltott jegyek száma, és előre tudnak kalkulálni az igényekkel. Az elővételi jegyváltást minden bizonnyal elősegíti az intézkedés, de afelől kétségeink vannak, hogy rendelkezésre áll az a járműpark ami, a vonatok kapacitásának megerősítéséhez szükséges. Jelenleg is a járműpark szűkössége hétköznapokon az első Budapest felé közlekedő IC-knél, valamint péntek és vasárnap délután probléma. Ezekben az időszakokban egyébként sem áll rendelkezésre tartalék jármű, nem csak az IC vonatok, de még a sebes és személyvonatok kapacitásának növelésére sem. Emiatt a helybiztosítás nélkül közlekedő vonatokon péntek és vasárnap délután állandó a túlzsúfoltság. A jelenség oka egyszerű: ezen utazások túl nyomó többsége nem elhalasztható.

Azt sem látjuk biztosítottnak, hogy az áremelésből származó többletbevételt (ha realizálódik egyáltalán) tényleg a járműfejlesztésre tudják fordítani. Ebből az utasok csak az áremelést fogják érzékelni, mert cserébe a szolgáltatás színvonala nem nő. A korábban “megszokott”, a XXI. században elvárható minimumszolgáltatásért kell még többet fizetni.

Úgy látjuk, hogy az InterCity pótjegyek árának növelése csak egy újabb sarc. Nem látjuk, hogy a tett intézkedés pozitív irányba mozdítaná a helyközi közösségi közlekedés helyzetét. Főképp annak tükrében, hogy az InterCityhez hasonló színvonalat nyújtó és velük párhuzamosan közlekedő helyközi buszjáratokon továbbra sem kell felárat fizetni, és még akár a menetjegy is olcsóbb a kisebb fizikai távolság miatt. Ezzel csak azt érik el, hogy a vasút számára előnytelen versenyhelyzetet teremtenek a vasúttársaság és a volán társaságok között a regionális forgalomban is. A Debrecen környéki elővárosi közlekedés után a környék regionális vasúti közlekedését is megölik, miután kijelenthetik, hogy erre sincs igény.

Belépés