Solaris Urbino 15 Nyíregyházán
A Szabolcs Volán Zrt. 10 darab új 15 méteres Solaris Urbino 15 típusú autóbusszal újítja helyi flottáját. A mai napon, - a 10 darabos szállítmányból - a hétvégén megérkezett -1 darab - jármű ki volt állítva Nyíregyházán a Kossuth téren, ahol bárki megtekinthette, valamint érdeklődhetett az autóbusz vezetőjétől, és a Szabolcs Volán Zrt. járműüzemeltetési üzletágvezetőjétől Durucz Józseftől.
Miért döntöttek e típus mellett?
A Solaris autóbuszgyárral már évek óta kapcsolatban állunk, s mind helyközi, mind helyi szinten megpróbálunk tipizálni. Helyi szinten a Solaris Urbino 12 egy bevált autóbusz, s mivel az elöregedett csuklósállományt is le kell cserélni ezért esett jelen esetben a választás a Solaris Urbino 15 re, mivel vételár, és üzemeltetési szempontból sokkal kedvezőbb, mint egy csuklós autóbusz. Az utas létszám miatt sem szükséges annyi csuklós, mint néhány éve.
Melyek a típus főbb jellemzői?
Az egyébként lengyel gyártmányú autóbusz hossza 14590 mm, a szélessége: 2550 mm, a magassága: 3035 mm. A jármű megengedett össztömege :24 000 kg. Az autóbuszban 138 férőhely található, melyből 36 db fix, és 4 db a lehajtható ülések száma. Természetesen az autóbuszban a tervezők kialakítottak mozgássérülteknek, kerekes széknek és babakocsinak helyeket, melyekhez külön leszállásjelző található, amely megnyomása esetén külön jelez a vezetőnek, hogy a következő megállóban egy kicsit tovább kell várakoznia, esetleg a második ajtónál található mechanikus rámpa kihajtásához segítséget kell nyújtania, vagy az ECAS II szintezőrendszer segítségével a busz magasságát a padkához kell igazítania (az autóbusz alvázszintje ugyanis a korszerű szintezőrendszernek köszönhetően a jobb oldalon 70 mm-rel csökkenthető, valamint 60 mm-rel emelhető.
Ezeken kívül a jármű rendelkezik 2 db Spheros típusú klímaberendezéssel, mely az első és a hátsó tetőszellőző helyén található (a klímaberendezés hatékonyságának biztosítása miatt, az amúgy 1/3-os nyitható ablakfelületeket a sofőr manuálisan reteszelheti), természetesen a fedélzeten található még egy tetőszellőző, melynek pozícióját a vezető szabályozza elektromotor segítségével.
Valamint a légcserét elősegítő ventilátorok is megtalálhatóak a járműben. A buszban belül audiovizuális utastájékoztatás is megvalósul, ami annyit tesz, hogy egy diódás kijelzőn megjeleníti a következő megálló nevét, a járatszámot és a pontos időt. Mindezen felül a megálló nevét a Vultron rendszer segítségével hangosan is hallhatja utazás közben. Kívülről a szemlélődő utas a busz 3 oldalán – elől teljes, jobb oldalt teljes, hátul csak járatszám-kiírást láthatja. Az autóbusz 100%-ig rozsdamentes vázszerkezetű, az váz oldalát üvegszálerősítésű poliészter burkolja, mely praktikusan és olcsón cserélhető. Az autóbusz dinamikus mozgatásáról a 9,5 literes, DAF PR 228 S1 (EURO IV)-es 231 KW teljesítményű 6 hengeres, bal oldalra kitolt farmotor és a hozzá kapcsolt 6 sebességes, automata ZF6HP típusjelű váltómű gondoskodik. A biztonságos elindulásról ASR, a megállásáról pedig tárcsafékek és az ABS rendszer gondoskodnak.
Melyek a főbb különbségek az eddigi járművekhez képest?
Természetesen a jármű, több, mint 2,5 méterrel hosszabb, valamint a plusz 1 tengely és a tetőn elhelyezett 2 darab klímaberendezés. Ezek a bárki számára látható és észrevehető különbségek, azonban több apróbb módosítást kértünk a gyártól, melyeknek közlekedésbiztonsági szerepük van. A vezető körüli kabin első üveglapját a gyár a kérésünkre elfelezte, ezáltal csökken a visszatükröződés és a sofőr körüli tér is be lesz kapcsolva az utastéri klimatizálásba. Ezen kívül, ami fontos változás, az a matrica az autóbusz végén, amely az autósokat figyelmezteti.
Mikor állnak forgalomba az új járművek?
Ha minden a tervek szerint alakul, akkor december közepén már mind a 10 db az utazóközönség szolgálatában áll majd.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges