Az egyetemi trolibusz vonalvezetésének és menetrendjének átalakítása
- Hajdú-Bihar megye |
- Nagyerdő |
- Egyetem |
- Dobozi lakótelep |
- Debrecen |
- troli |
- vonalvezetés |
- menetrend |
- átszervezés
Debrecen város abban a szerencsés helyzetben van, hogy a trolibusz járműpark fejlesztése során a DKV Közlekedési Zrt. összesen 16 db hibrid üzemű, dízel aggregátorral felszerelt járművet szerzett be, amelyeket a kiépített felsővezeték hálózatot elhagyva önjáró üzemmódra is képesek. Az önjáró üzemmód alkalmazásával Magyarországon elsőként Debrecenben indult olyan trolibusz viszonylat, amelyen a járművek az áramszedők lehúzását követően, a kiépített felsővezeték hálózatot elhagyva menetrend szerint közlekednek, és nem csak forgalmi akadályok kikerülésére hagyják el a felsővezetéket. A viszonylat 3E jelzéssel indult 2005. május 2-án, részben azzal a céllal, hogy a Debreceni Egyetem részegységeit összekösse.
Egyesületünk gyakorlati megfigyelések végzését követően megvizsgálva a jelenlegi menetrendet, a szolgáltatási színvonal javítása érdekében javasolja a menetrend és a vonalvezetés módosítását az alábbiak szerint.
A Kassai úti létesítmények jobb kiszolgálása érdekében a járatok az Egyetem irányába a Kassai út megállót követően balra, a Laktanya utcára fordulnának, majd jobbra, a Lovarda és a Campus Hotel mellett elhaladó, az egyetem területén lévő, - Pattantyús utca folytatását képező - úton közlekednének.
A módosítást követően a járatok az egyetem felé a Laktanya utca, Zákány utca és Főnix csarnok megállóhelyeket nem érintenék. Helyettük két új megállóhely létesülne, amelyek közül az egyik a Campus területén helyezkedne el.
A megállóhely a Laktanya utcán, a Botond utca és a Kassai út közötti, az úttal párhuzamosan elhelyezkedő 6 db parkoló helyén kerülne kialakításra. (1. kép) A parkolóhelyek kihasználtsága alacsony, pótlásuk a környező utcákban megoldható. A megálló létesítésénél felmerülő költségek, mindössze a parkoló tábla leszerelése, a megálló tábla kihelyezése valamint a megállóba való beállás és kiállást segítő útburkolati jelek felfestése.
Ezt követően terület déli részén található kapun át jutnának be a járatok Campust átszelő szervizútra.
Az itt lévő használaton kívüli sorompót el kell bontani, hogy a járművek akadály nélkül bejuthassanak. Hosszabb távon azonban célszerű helyette egyszerű útakadály (földből kibúvó henger) vagy láncos sorompó telepítése - itt vagy az uszoda felőli kijáraton - az átmenő gépjárműforgalom megakadályozása végett.
Az egyetem területén kialakítandó megállóhely elhelyezésére két változat is lehetséges, amely későbbi fejlesztések függvényében határozható meg, illetve újabb megállók is kiépítésre kerülhetnek.
-
A Lovarda és Campus Hotel közötti út keleti oldalán jelenleg az útra merőleges
helyzetű parkolóhelyek vannak kialakítva. Ezen az útszakaszon 7 db parkolóhely
megszüntetésével 18 m hosszú öböl nélküli megállóhely alakítható ki. (3. kép)
Ennek a kialakításnak az előnye, hogy közelebb esik a Campus területének súlypontjához. A tervezett beruházások során épülő Lovardával szemközti, később beépítésre kerülő területet is ellátja majd. További előnye, hogy egy kevésbé zsúfolt területen helyezkedik el.
Az itt lévő parkolóhelyek kevéssé kihasználtak és a terület méreteit, valamint a későbbi beruházásokat figyelembe véve könnyen pótolhatók. A megoldás hátránya, hogy a peron kialakítása minimális építési költségekkel jár.
- Az új megálló létesíthető a Campus Hotel és a Társadalomtudományi és Egészségtudományi Oktatási Központ közötti szervizúton a TEOK bejárata előtti területen. (4. kép) A parkolóhelyeket megszakító térkövezett terület az úttal párhuzamosan 12 m hosszban terül el, így a szóló trolibuszok hosszát figyelembe véve parkolóhely megszüntetésére nincs szükség, mindössze a megállóhely táblát kell kihelyezni. Csuklós önjáró járművek nincsenek a DKV Zrt. állományában, így ennél hosszabb megálló kialakítására egyelőre nincs szükség.
-
Egyik lehetőség Zákány utca felé való kihajtás. Majd a Martinovics utcán át
jutnának el a járatok Nagyerdei körútra, ahonnan a jelenleg is használt útvonalon
közlekednének tovább. (5. kép)
Ebben az esetben egy távműködtetésű kapu nyitását és zárását követően történhet a kihaladás. A kapu nyitása és zárása megoldható a 24 órás portaszolgálat személyzetének segítségével is, - mivel a kapu és környéke kamerával megfigyelt terület -, vagy a járműveken elhelyezett kapunyitó berendezéssel maguk a járművezetők kezelhetik a kaput. A későbbiekben a GPS alapú forgalomirányító rendszerbe integrálva a működtetés automatikusan is történhet. Amennyiben a TEOK előtt létesül az új megálló a Campus területének elhagyására ez az egyetlen lehetőség
-
A másik megoldás a Sportuszoda felé, a Campus Hotel "B" épületszárnya és a
Lovarda közötti, a Hadházi útra vezető út, (térképen szaggatott vonallal jelölve).
A Hadházi útról balra kanyarodva a Martinovics utcán át, a már ismert útvonalon
haladnának tovább a Nagyerdei körútra. Ennek a vonalvezetésnek az az előnye, hogy
a reggeli órákban a Zákány utcai torlódás elkerülhető.
Ebben az esetben a Zákány utca felőli távműködtetésű kapu használatára nincs szükség, mindössze a Campus és Sportuszoda között lévő ideiglenes kapu (6. kép) üzemidő alatti nyitva tartására. Viszont az átmenő forgalom megakadályozása végett beléptető rendszer telepítésére lehet szükség itt, vagy a Laktanya utca felőli bejáratnál.
Azonban figyelembe véve a Kassai úti gépjárműforgalom zavaró hatását, a menetidő tartását torlódások idején csak autóbuszsávok kiépítésével lehetne maximálisan biztosítani, ezért megfontolandó, hogy a későbbiekben a Segner tér irányába is a Campus területén közlekedjenek a járatok. Ezáltal a torlódás egy részét elkerülve menetidő megtakarítás érhető el.
Ez szükségessé tenné, a Laktanya utca megállóhelyen kialakított, felsővezeték hálózatra való gyors csatlakozást elősegítő csonka vezeték és az arra szerelt terelőlemezek áthelyezését, vagy kiépítését a Kassai út megállóhelyre.
Ennek a vonalvezetésnek az előnye, hogy a Gyógyfürdő elérhetősége javul, miközben a Nagyerdei Kulturparké nem változik, csak megközelítés iránya. Az Oláh Gábor utcai sportcentrum szintén közvetlen elérhetőséget kap. A módosítást követően valamennyi, - a Nagyerdei parkban lévő létesítmény elérhetősége jelentősen javul.
A villamossal közös trolibusz-villamos megálló létesülne, ami rendkívül jó átszállási kapcsolatot biztosít. A közös megállóhely kialakításánál figyelembe kell venni, hogy a villamos megálló peronja magasabban lesz, ezért a két peron közötti átjárhatóságot alacsony fokú lépcsőkkel és rámpával biztosítani kell. A megállóhely létesítéséhez kapcsolódóan Pallagi út Gyógyfürő felőli oldalán szigorúbban be kell tartatni a megállási tilalmat. Jelenleg is sok a szabálytanul parkoló autó. (7. kép)
Az új megálló a Sport Hotel bejáratával szemközti oldalon, az Ötholdas Pagony játszótér mellett épülne. (8. kép). A megálló kiszolgálja a Nagyerdei park keleti részét, az említett játszóteret, a Műjégpályát, a Stadiont és az azt körülvevő, sportcentrumot. A megállóhely létesítése 6 db parkolóhely megszüntetését igényli. A kialakítás során emelt szegélyű peron kerülne kialakításra autóbuszöböl nélkül 15 m hosszban.
A viszonylat jelenleg a Segner tér irányba a Csapó utcán közlekedik. Javasoljuk, hogy helyette a Rakovszky Dániel utca - Kossuth utca útvonalon közlekedjen.
- Ezáltal mindkét irányban közel azonos területet látnak el a járatok.
- A Dobozi Lakótelep és a Klinika közötti kapcsolat mindkét irányban közvetlen.
- A Csapó utca kiszolgálását a 24-es busz és 3-as troli ellátja
- A keleti városrész felé rövidebb, jobb kapcsolatokat biztosít
Segner tér - Egyetem - Segner tér menetrend tervezet | |||||||
m. idő | Megállóhelyek | Hétköznap Tanítási napokon |
Hétköznap Egyetemi tanszünetben |
Hétvégén | |||
0 | Segner tér | óra | perc | óra | perc | óra | perc |
2 | Autóbusz állomás | 04 | - | 04 | - | 04 | - |
4 | Kossuth utca | 05 | - | 05 | - | 05 | - |
6 | Bányai Júlia Ált. Iskola | 06 | 40 | 06 | - | 06 | - |
9 | Munkácsy utca | 07 | 00 20* 40 | 07 | 00 | 07 | 00 |
11 | Dobozi lakótelep, Víztorony | 08 | 00 20 40 | 08 | 00 | 08 | 00 |
12 | Dobozi ABC | 09 | 00 20 40 | 09 | 00 | 09 | 00 |
13 | Ótemető utca | 10 | 00 20 40 | 10 | 00 | 10 | 00 |
16 | Kassai út | 11 | 00 20 40 | 11 | 00 | 11 | 00 |
19 | Botond utca | 12 | 00 20 40 | 12 | 00 | 12 | 00 |
20 | Campus Hotel** | 13 | 00 20 40 | 13 | 00 | 13 | 00 |
22 | Nagyerdei krt. 22. | 14 | 00 20 40 | 14 | 00 | 14 | 00 |
24 | Nagyerdei krt. 50. | 15 | 00 20 40 | 15 | 00 | 15 | 00 |
27 | Egyetem | 16 | 00 20 40 | 16 | 00 | 16 | 00 |
28 | Klinika | 17 | 00 20 40 | 17 | 00 | 17 | 00 |
29 | Gyógyfürdő | 18 | 00 20 | 18 | 00 | 18 | 00 |
30 | Oláh Gábor utca | 19 | - | 19 | - | 19 | - |
32 | Móra Ferenc Kollégium | 20 | - | 20 | - | 20 | - |
33 | Főnix Csarnok | 21 | - | 21 | - | 21 | - |
35 | Laktanya utca | 22 | - | 22 | - | 22 | - |
37 | Kassai út | 23 | - | 23 | - | 23 | - |
40 | Benedek tér | * A kiemelt időpontban két kocsi közlekedik a 8:00-kor kezdődő tanítási órák kiszolgálása érdekében ** A Campus Hotel megállóhelyre való korábban érkezés esetén a járatok a menetidő szerinti indulási időt megvárják |
|||||
42 | Faraktár utca | ||||||
44 | Kossuth utca | ||||||
46 | Megyei Bíróság | ||||||
48 | Mechwart András Szakiskola | ||||||
50 | Segner tér |
Az 50 perces fordulóidő lehetővé teszi, hogy azonos járműkiadás mellett a jelenlegi 30 perces követési időket 20 percre csökkentsük. A menetrend ezáltal ütemesebb és a jelenleginél könnyebben megjegyezhető.
Munkanapi járműforduló terv:
|
|
|
|
|
|
- A menetidőket a létező járatok menetrendjei, és utazási tapasztalatok alapján számoltuk, figyelembe véve, hogy azokon a szakaszokon, ahol önjáró üzemmódban közlekednek, lassabban haladhatnak a járművek.
- Ez az 50 perces fordulóidő 3-4 perc tartalékidőt is tartalmaz. Ez pontosabb felmérést igényel.
- A meglévő megállók elnevezésénél a DKV Zrt. menetrendi hirdetményét vettük alapul
- Az új megállók elnevezésére az adott területre leginkább jellemző, legismertebb utca vagy létesítmény nevét választottuk.
- A járművezetők hosszabb pihenőidejének betartása végett vezetőváltás szükséges.
- Járműkiadás változatlan, munkanapokon továbbra is 3 db, hétvégén pedig, 1 db járművel el lehet látni a feladatot.
- A Főnix Csarnok elérhetősége számottevően nem változik.
- Az óránkénti járatszám 50%-kal emelkedik munkanap és hétvégén is azonos járműszükséglet mellett.
- A vonalhossz számottevően nem változik, 13,7 km marad.
- A Műszaki Főiskolai Kar, a Campus Hotel és az Egyetem főépülete között az eljutási lehetőség jelentősen javul.
- Csökken a rágyaloglás távolsága a Campus területéről.
- Napközben a 24-es bussza közösen biztosított az Egyetem és a Kassai úti Campus közti 10 percenkénti kapcsolat.
- Az önkormányzatnál kezdeményezni kell a Botond utca és az Oláh Gábor utca megállóhely kialakítását, valamit a Gyógyfürdő elnevezésű közös villamos-trolibusz megálló átalakítását.
- Az Egyetem vezetésénél kezdeményezni kell az út használatának lehetőségét, a járatok közlekedésének biztosítását, valamint az egyetem területén lévő Campus Hotel megállóhely kialakítását.
- A Laktanya utca felőli bejáratnál el kell bontani a jelenleg használaton kívüli, részben leszerelt sorompót, hogy a trolibusz át tudjon haladni a bejáraton. Szükség esetén új beléptető rendszer is kiépíthető, ezáltal az átmenő forgalmat teljesen ki lehet zárni.
Ahhoz, hogy javaslatunk megvalósuljon, szoros együttműködés szükséges a DKV Zrt., a Debreceni Egyetem, a Hallgatói Önkormányzat és Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri hivatala részéről. Reméljük, hogy valamennyien hozzájárulnak, hogy a hallgatók és az egyetem dolgozói a jelenleginél könnyebben közlekedhessenek az egyetemi létesítmények között.
Debrecen, 2008. március 22.
Csatolmány | Méret |
---|---|
Az egyetemi trolibusz vonalvezetésének és menetrendjének átalakítása | 2.22 MB |
Előadás anyaga | 1.38 MB |
Emlékeztető összefoglaló a 2008. április 24-i előadásról. | 84.16 KB |