Sajnálattal értesültünk arról, hogy néhány napja a Debreceni Menetrend alkalmazás már nem jelenít meg valós idejű menetrendi adatokat. Ennek oka, hogy a DKV által tett feljelentés miatt az alkalmazás készítője ezt a funkciót megszüntette.
Sok szempontból aggasztónak tartjuk a történteket. Mindenek előtt azért, mert az utasokat ez mindenképpen hátrányosan érinti, hiszen egy rendkívül gyorsan és kényelmesen használható alkalmazást kell nélkülözniük. Másodsorban érthetetlennek tartjuk a DKV Zrt. hozzáállását, mivel a saját utasai számára nehezíti meg a tájékozódást azzal, hogy ellehetetleníti a valós idejű adatok használatát más alkalmazások számára.
Mindezeken túl rendkívül aggasztónak tartjuk azt, ha az egyébként is nyilvánosan megismerhető menetrendi adatokhoz való hozzáférést bűncselekményként kezelnek függetlenül attól, hogy statikus vagy valós idejű menetrendi adatról van szó. Az adatok nyilvános biztosítása és a párbeszéd helyett a feljelentés ellenségként kezeli az alkalmazásfejlesztőket.
Ez a fajta ellenséges hozzáállás és a bizonytalan jogszabályi környezetből adódó procedúrák pedig elfojtják a fejlesztéssel foglalkozó startup kezdeményezéseket, hiszen bármikor kriminalizálhatják a tevékenységüket annak ellenére, hogy a nyilvánosan hozzáférhető adatok feldolgozásáról van szó.
Debrecen esetében ez több szempontból is káros, hiszen ez a hozzáállás a nemrégiben elindított elindított SmartCity kezdeményezéssel és az Új Főnix tervben kitűzött vállalkozásfejlesztési célokkal szembe megy. A közösségi közlekedési ágazat tekintetében pedig az innovatív megoldásokhoz való ellenséges viszonyulás csak tovább rontja az egyébként is sok problémával küszködő közszolgáltató rossz közmegítélését.
Más városokban több alkalmazás működik párhuzamosan, ahol a cél az, hogy minél több utas számára eljuthassanak a közlekedési információk és minél könnyebben igénybe lehessen venni a szolgáltatást. Világszerte több ezer, országosan is több száz olyan alkalmazás működik, amely állami szervektől, önkormányzatoktól származó, illetve nyilvánosan hozzáférhető adatokat elemeznek, feldolgoznak majd tovább közölnek. Ehhez képest az - egyébként is nyilvánosan hozzáférhető - információkhoz való hozzáférés megnehezítése teljesen szembe megy az innovációval a Debrecenben kitűzött célokkal.
Jelenleg mind a szolgáltatónak, mind az önkormányzatoknak komoly küzdelmeket kell folytatni az utasok megtartásáért, és a közösségi közlekedés szolgáltatás fenntarthatóságáért. Mindezek fényében érthetetlen számunkra, hogy a szolgáltató fölösleges energiákat fordít arra, hogy ellehetetlenítsen egy jól működő alkalmazást, ahelyett, hogy még több figyelmet fordítana az utasok megtartására.