Homályos szabályok: első ajtós felszállás Debrecenben
Tettünk fel egy egyszerű kérdést, hogy az utasok szerint milyen szabályt alkalmaz a DKV Zrt. az első ajtós felszállásra. A válaszadók több mint 80%-a úgy tudja, hogy az a 2009-ben kiadott szabályozás van érvényben, ami szerint 7:00 – 8:00 óra közötti valamint 15:30 – 16:30 óra közötti időszakban bármelyik ajtón lehet fel- és leszállni. (Az már más kérdés, hogy ebből nem derül ki, hogy ez csak munkanapra vonatkozik-e vagy ünnepnapokon is ugyanezt kell alkalmazni?)
Megkaptuk az első ajtós felszállási renddel kapcsolatban a DKV Zrt. válaszát. Meglepő, mi sem tudtuk jól, hogy mi a szabály. A lenti idézet szerint egész nap az első ajtón kellene felszállni, legalább is a buszokon. Azonban erről elfelejtették tájékoztatni az utasokat.
"A szolgáltatást jogosulatlanul igénybe venni kívánók utazásból történő kizárása érdekében járműveinken teljes üzemidőben első ajtón történő felszállással kombinált jegyellenőrzési rendszert kell alkalmazni. Menete: „Az utasok nem kezelhetik az utastéri ajtókat le, illetve felszálláskor. Megállóhelyre érkezéskor az első ajtó kinyitásával kell a beszállítást megkezdeni. Ezt követően – kb. 3-4 másodperccel – kell a leszálláshoz a többi utastéri ajtót kinyitni. Amelyik járműtípusnál az lehetséges az utastéri ajtók nyitását a hátsó ajtóval kell megkezdeni. Trolibuszok esetén, amennyiben a járművezető összajtó nyitást alkalmaz, úgy a megállóhelyre történő érkezés előtt legalább 50m-rel az utasok tájékoztatására szolgáló, jármű szélvédője mögé felszerelt lámpát fel kell kapcsolni. Amennyiben a járművezető nem adja ki a jelzést úgy csak az első ajtón engedélyezheti a felszállást. A gyermekkocsival történő felszállás megkönnyítése érdekében az FVV-1200 típusú villamosok, a ZIU-9B és Ikarus 280 T9.90 típusú trolibuszok második utastéri ajtaja úgy van átalakítva, hogy a felszállás akadálymentes legyen. Az autóbuszok, a GST 12 és GST 12-D, 12D-2, valamint a MAZ 103T típusú trolibuszok esetében a gyermekkocsival és kerekesszékkel történő felszállás szintén a második utastéri ajtón keresztül történik."
Ez azonban egy belső szabályozás, ami a járművezetőkre vonatkozik. Kellően bonyolult az átlagos utas számára, hiszen a járművek típusával csak nagyon kevesen vannak tisztában. Ami pedig a legnagyobb hiányosság, hogy erről a szabályról elfelejtették tájékoztatni az utasokat. Külön szomorú, hogy a Személyszállítási Üzletszabályzatban, - ami a szolgáltatás alapját képezi - egyetlen szó nem esik az első ajtós felszállásról.
A trolibuszos “lámpácskás” szabályozás azért használhatatlan a gyakorlatban, mert az utasok elenyésző része tudja, hogy a “ott elől” van egy valami, amit figyelni kellene. Aki tudja, az sem veszi észre, hiszen ez a lámpa sem elhelyezkedésében sem színében nem feltűnő, az utas pedig inkább azt nézi hogy milyen troli és hová megy.
Ezek után vagy megpróbálunk gondolatot olvasni, vagy alkalmazkodunk a kialakult zűrzavaros szokáshoz, ami nem kevés konfliktus helyzetet tud szülni. Ezért, mi kértük a szabály egyszerűsítését, pontosítását és közzétételét, valamit azt, hogy ez a Személyszállítási Üzletszabályzatban legyen megfogalmazva.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges