Keserédes 2-es villamos

Nyomtatás
Keserédes 2-es villamos

Minden rosszban van valami jó. Jelen helyzetben - sajnos - ez fordítva is igaz. 2014. február 26-án végre hosszú-hosszú várakozást követően elindulhatott a 2-es villamos és nem kevés érdeklődés övezte. A járatokon még az esti órákban is nagyon sokan utaztak. Ez külön öröm, hiszen jól látszik, hogy a megépült villamosvonal milyen kapacitással rendelkezik és sok utas elszállítására alkalmas. Ugyanakkor a jó dolgok mellett sok “apró” porszem is került a gépezetbe, amit továbbra sem hagyhatunk szó nélkül. Nem keresünk a kákán is csomót és nem is arról van szó, hogy nem tudunk örülni a jónak. Gyakran ér minket az a vád, hogy a negatív oldal szemléltetésére nagyobb hangsúlyt fektetünk és nem domborítjuk ki a jó dolgokat. Miért nem mondjuk azt, hogy szép az új villamos és a szkeptikus jóslatok ellenére jó hogy működik? Úgy gondoljuk, hogy a jó bornak nem kell cégér. Villamost nem a szépségéért kell építeni, hanem azért, hogy gyorsabb legyen az eljutás. Ha a lakásban korszerűsítjük a fűtést, mit sem érünk azzal, ha csak szebbek a radiátorok, de sem melegebb nem lesz a lakásban, sem pedig a fűtésszámla nem lesz kisebb.

Az elmúlt napok tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy egyelőre tényleg csak a villamos szépségét mondhatjuk legnagyobb előnyének. Sajnos a 2-es villamos nem tud jobb menetidőt futni a 31/32-es buszoknál. Még utasok nélkül, tesztüzemben is azt tapasztaltuk, hogy a buszok hamarabb szelték át a várost úgy, hogy két irányból megkerülik a belvárost. Csúcsidőn kívül pedig egyenesen rosszabb a helyzet, hiszen, a villamosok még ritkábban is közlekednek.

Nem működik a villamosok előnyben részesítését szolgáló rendszer, ami ahhoz szükséges, hogy a 31-es és 32-es buszoknál jobb menetidőt fussanak. Ezért az elkövetkező hetek komoly feladata, hogy a villamosok előnyben részesítése ténylegesen is megvalósuljon! Vannak olyan csomópontok, ahol az eredeti tervek szerint nem épül ki előnyben részesítés, azonban komolyan el kell gondolkodni azon, hogy itt is történjenek beavatkozások a jelzőlámpák villamoshoz hangolása érdekében. A két villamos vonal közös szakaszán, a Kálvin tér és a Nagyállomás között az 1-es villamos menetideje hosszú idő óta elfogadhatatlanul hosszú. A Nagyállomás irányában a Városháza és Szent Anna utca villamosmegállókban a villamosok hosszú perceket várakoznak feleslegesen, az Egyetem, illetve Doberdó utca irányába pedig a Kálvin tér megállóhelyen történő várakozás kritikus.

Hasonlóan kritikus csomópont az állami közút részét képező Füredi út - Nádor utca kereszteződés (33-as út) és a Petőfi tér (4-es út), ismereteink szerint itt sem épül ki előnyben részesítés.

Amint azt többször is jeleztük már, hogy nem épültek meg az átszállást biztosító csomópontok és a tarifastruktúrában sem történik beavatkozás, nincs időalapú jegy. Ezen tényezők hiánya is rontja a villamos megítélését, hiszen összességében nem javul az eljutási lehetőség, sőt romlik.

A helyzet különösen azért szomorú, mert a fenti feltételek hiányában, a villamos - annak minden szépsége ellenére - nem tud több utast vonzani, ami különösen most, az induláskor lenne fontos, hogy azon új utasok akik kipróbálják azt mondhassák, hogy igen, megéri minden nap a közösségi közlekedést választani.

Belépés