Megnéztük hogyan épül a vasút Ebes-Debrecen között
- Hajdú-Bihar |
- Ebes |
- Debrecen |
- vasút |
- vasútépítés |
- pm-1000 |
- Sajtóközlemények
Egyesületünk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a kivitelező Ágod-völgye Konzorcium jóvoltából szakmai látogatást szervezett Ebes-Debrecen közé, ahol a jelenleg zajló vasúti átépítési munkákat tekintettük meg.
Mint ismeretes, jelenleg is tart a Püspökladány-Debrecen vasútvonal átépítése, amely során megújul a vasúti pálya, a felsővezeték és a biztosítóberendezés is. Az Ebes-Debrecen közötti munkát végző Ágod -völgye konzorcium feladata a két állomás közötti nyílvonali vágányok és a biztosítóberendezés átépítése, valamint egy közúti felüljáró építése, amely a Határ utat és a Hajdúszovát felé vezető 4805-ös utat köti össze és csatlakozást biztosít a 4-es főúttal. A felsővezeték és a vágányok átépítése várhatóan ez év decemberéig megtörténik, ezt követően pedig a felüljáró építése következik.
A látogatás során a Plasser & Theurer PM 1000 URM alépítmény átépítő gépláncot tekintettük meg, amelynek az a feladata, hogy a vasúti vágányok terheit hordó megfelelő szilárdságú alépítményt (töltést) építsen. A munkagép Debrecen felől haladt Ebes irányába. A sebessége emberi léptékben nem túl gyors, nagyjából 1000-1500 méter/nap. Azonban eközben nem kevés feladatot végez. Megemeli a vágányt és teljesen elbontja az alatta lévő ágyazatot illetve a korábbi alépítményt is. Ezt követően megépíti az új alépítményt, amelyre még a régi vágány kerül vissza ideiglenesen. Érdekesség, hogy a géplánc a régi ágyazatból származó anyagot is felhasználja az új pálya építéséhez. A régi ágyazat köveit magasnyomású vízzel megtisztítja, osztályozza. Az alépítmény alá vízzáró geotextilt és stabilitást javító georácsot terít le. Erre kerülnek a megtisztított pálya ágyazatából származó osztályozott kövek, majd pedig az új alépítmény. A géplánc működéséhez nem kevés energia szükséges. Optimális esetben napi 10 ezer liter a fogyasztása és 25 fő kezeli és felügyeli a munkákat műszakonként.
A Püspökladány és Debrecen közötti átépítés várhatóan 2020-ig fog tartani, melynek eredményeként 160 km/h sebességre alkalmas vasúti pálya kerül megépítésre
A rendezvényünk látogatóit Contiki Kft. szállította a helyszínre.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges