Új korszak kezdődik

Nyomtatás
Új korszak kezdődik
 
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület 2023. szeptember 1-től már nem szolgáltat menetrendi adatokat a menetrend.app  részére, azok teljes egészében a DKV Zrt.-től érkeznek majd (a Gáspár György kerti autóbusz kivételével). Ezzel egy több mint 11 éves szoros, tartalmas, de legfőképpen eredményes együttműködés zárul le az AppCorner Kft.-vel.
 
 
Az alkalmazás eredetileg Debreceni Menetrend néven indult, de ezt túlnőve már más városok menetrendjét is meg lehet benne tekinteni. Különösen fontos számunkra, hogy az utasok továbbra is elérhetik és használhatják azokat az egyedülálló funkciókat, amelyek más hasonló programokban nem léteznek. Örülünk annak, hogy ezek a nagyon hasznos  lehetőségek az elmúlt több mint egy évtizedes közös munka eredményeként jöttek létre. Büszkék vagyunk arra, hogy hozzájárulhattunk ahhoz, hogy menetrend.app nem csak Debrecenben, hanem más városokban is egy népszerű és hasznos alkalmazása legyen a közösségi közlekedést használó utasoknak.
 
Civil léptékkel mérve nem egyszerű feladat Debrecen város közösségi közlekedésének menetrendi adatait naprakészen tartani. Az adatokat szolgáltató által közzétett oldalakról kell összegyűjteni és átalakítani olyan formátumra, amit az alkalmazások használni tudnak. Gyakori volt, hogy erre csak egy-két nap állt rendelkezésre. Az eltelt időszakban közel hatszáz alkalommal frissült a menetrend, ami azt jelenti, hogy átlagosan nyolc naponta történt valamilyen változás, beleértve az  ideiglenes menetrendeket is. Az adatok összeállítása mellett az adatszolgáltatáshoz szükséges programok fejlesztése is teljes egészében az egyesület tagjainak és támogatóinak önkéntes munkáján alapszik, ami példa nélkül egy ilyen projekt esetén.
 
Úgy gondoljuk, hogy nem mindennapi dolog az, hogy egy civil szervezet állítson össze meglévő adatokból egy másik adathalmazt azért, hogy az utasok könnyebben tudjanak tájékozódni. Mi azonban mégis megtettük ezt több mint egy évtizeden át, és ezt követően is megtesszük, hiszen a menetrendi adatokat továbbra is összeállítjuk majd, ami a menetrend.derke.hu oldalon a megszokott módon elérhető, azok számára is, akik nem rendelkeznek mobiltelefonos applikációval. 
 
2023. január 16-tól az alkalmazást a DKV Zrt. által közölt menetrendi adatokkal is lehet használni, amely már valós idejű adatokat is tartalmaz. Az azóta eltelt időszak alatt azt tapasztaltuk, hogy a kezdeti nehézségek után a szolgáltatótól érkező adatok kellő időben rendelkezésre állnak és megbízhatóan használhatóak. Bízunk abban, hogy a szolgáltató ezt a későbbiekben is ilyen minőségben tudja biztosítani. 
 
Most egy olyan fordulóponthoz érkeztünk, hogy a menerend.app immár a szolgáltatótól hivatalosan érkező adatokkal, működhet tovább olyan formában, ahogy azt közösen  kialakítottuk. A változás az utasok számára nem sok teendővel jár, a valós idejű adatokkal kiegészítve a megszokott módon használható tovább az alkalmazás.
 
Ezúton is köszönjük a hosszan tartó önzetlen együttműködést az AppCorner Kft. munkatársainak, hogy részt vettek és támogatták közös munkával a nem mindennapi civil kezdeményezésünket.
 

  • Így kezdődött: Ezért csináltunk menetrendes oldalt
Egyesületünk tizennégy évvel ezelőtt, 2009. augusztus 29-én indította el Debrecen helyi közlekedési menetrendjét ismertető oldalt. Természetesen a helyi menetrendek a DKV Zrt. és a korábbi szolgáltató, a Hajdú Volán Zrt. weboldalán mindig is elérhetőek voltak. Azonban a menetrendekről való tájékozódás a mainál sokkal hosszadalmasabb  folyamat volt. Egy egyszerű utazáshoz is több menetrendet át kellett bújni és sokat kellett számolni
 
Mai szemmel kicsit furcsának tűnhet, de akkoriban a menetrendek csak képként, vagy PDF formátumban voltak elérhetőek és csak az szerepelt benne, hogy mikor indulnak a végállomásról a járatok. A többi - köztes - megálló esetén ki kellett számolni, hogy mikorra ér oda a járat. Ha valakinek több vonal is számításba jöhetett (pl. 25, 25Y, 41, 41Y, 45 stb.), akkor ezeket külön-külön kellett végignézni és megtalálni, hogy melyikkel juthat el hamarabb.
 
Az volt a célunk, hogy minél gyorsabban és pontosabban lehessen tájékozódni. Ezért szerettük volna, ha a menetrendek az utasok számára interaktív módon, egyesítve is megtekinthetők legyenek. Az is cél volt, hogy minden megállóra vonatkozóan külön-külön időrendben is meg lehessen nézni, hogy melyik járat mikor érkezik. A vonalakat csoportokba rendeztük és egyesített menetrendbe jelenítettük meg. Ezáltal már csak egyetlen oldalt kellett megnyitni, és minden számításba jöhető vonal minden járata egy táblázatban időrendben jelent meg. A megállóhelyeket olyan kiegészítő információkkal láttuk el, amelyek segítenek az utasok számára beazonosítani, hogy onnan milyen irányokban utazhatnak.
 
  • A történet: PDF fájloktól a menetrend appig
Nem volt egyszerű dolgunk, hiszen a PDF fájlokban, a hivatalosan közzétett menetrendből gépi úton nem lehetett előállítani olyan adathalmazt, amiben később ne kellett volna javítani. A fájlok belső szerkezete is gyakran eltért. A menetrendi adatokat ezért kézzel, többszöri ellenőrzést követően tudtuk csak adatbázisba rendezni, amit aztán meg tudtunk jeleníteni. A módszer természetesen nem hibamentes, de igyekeztünk olyan ellenőrzési folyamatokat beiktatni, ami minimálisra csökkenti a hibákat. Több esetben is előfordult, hogy olyan ideiglenesen meghirdetett menetrendeket is közzé tettünk, amiről a szolgáltató csak egy egyszerű szöveges tájékoztatást nyújtott. Ilyenek voltak a Mihály-napi vásárt érintő menetrendek, a Campus Fesztivál idején a terelés, vagy a karácsonyi rendkívüli forgalmi rend.
 
Kezdetben az oldalt csak néhány százan használták, azonban a látogató szám növekedésével 2010. június 20-án önálló oldalra költözött menetrend.derke.hu címen. Későbbiekben pedig nagyobb kapacitású kiszolgálót is kellett választanunk.
 
Így nézett ki kezdetben a menetrendes olalunk
 
Időközben a DKV Zrt. is sokat módosított és javított a menetrendek formátumán. “Pontos közlekedés, kiszámítható szolgáltatás” szlogen megjelenésével 2011. április 1-től a DKV Zrt. minden megállóban az adott megállóra vonatkozó indulási időket is közzétette. Ennek nagyon örültünk, habár ez sajnos egybe esett egy nagy járatritkítási hullám kezdetével. Ugyanakkor a menetrendek még mindig csak PDF formában voltak elérhetőek, de bizonyos vonalak esetén már egy táblázatba került a menetrend. (Pl. 10/10Y). A következő lépés 2015 novemberében volt amikor a Szegeden már alkalmazott mintára elindult a DKV Zrt. önálló menetrendi oldala, amely már az általunk üzemeletett oldalhoz hasonlóan tartalmazta az összevont menetrendeket, igaz ott tetszőleges összevonásra nincs lehetőség.
 
  • Ez az App, amit más mint a többi
A menetrendes oldalunkat azonban nem csak az utasok kezdték el használni. Cégek, fejlesztők, szakdolgozatot készítő egyetemisták, vagy más menetrendes oldalt működtető szolgáltatók is felkerestek bennünket adatszolgáltatással és együttműködési lehetőségekkel kapcsolatban.
 
Az egyesületünkhöz érkező megkeresések egyike indította el azt a folyamatot, amely révén létrejöhetett a Debrecenben jelenleg is legnépszerűbb androidos menetrendi alkalmazás a menetred.app (korábban: Debreceni Menetrend). Az AppCorner Kft. által üzemeltetett alkalmazást napi szinten több ezer utas használja Debrecenben azóta is.
 
Az együttműködés úgy indult, hogy az egyetemi szakdolgozatának elkészítéséhez kért tőlünk segítségként menetrendi adatokat Szincsák Tamás, amelyben egy menetrendi alkalmazás elkészítése volt a cél. A szakdolgozathoz nem csak menetrendi adatokat biztosítottuk, hanem szakmai támogatást is nyújtottunk és a személyes gyakorlati tapasztalatokat is figyelembe vettük.Többek között ennek köszönhető, hogy az alkalmazás olyan egyedülálló funkciókat is kapott, amelyek más hasonló programokban nem léteznek. (Pl. összevont vonali és megállóhelyi  menetrendek.)
 
Sok menetrendi alkalmazás csak útvonaltervezőt tartalmaz és külön nem is lehet megtekinteni a menetrendeket. Ennek az is az oka, hogy a fejlesztők nemzetközi szinten inkább az útvonaltervező funkcióra koncentrálnak. Ez nagyon fontos funkció, de azt tapasztaltuk, hogy a “törzsutasok” számára nem mindig ez a leggyorsabb és legmegfelelőbb módja a tájékozódásnak. Akik gyakran utaznak és helyismerettel rendelkeznek, sokkal gyorsabban tudnak a menetrendből tájékozódni. Számukra ismert az útvonal és az, hogy melyik megálló, vagy melyik vonal járatait tudják használni, ellenben a járat pontos indulási idejét már nehezebb megjegyezni. Ebben segít nekik az app nagyon hatékony módon. 
 
Minden egyben: összevont menetrend az appban
 
A menetrend.app és a menetrend.derke.hu oldal mai formája hosszas fejlesztés és kitartó munka eredménye, amelyben kiemelten hangsúlyos szerepet kaptak az utasok által küldött visszajelzések. Figyelembe vettük a technológiai trendeket is, ezért az iparágban használt GTFS formátum állítottuk elő az adatokat. A menetrend.app is ezen formátum fogadására lett átalakítva, figyelembe véve azt, hogy a későbbiekben képes legyen valós idejű menetrendi adatok fogadására is. Azaz az utasok meg tudják nézni, hogy éppen hol tart a járatuk, amivel utazni szeretnének.
 
A menetrendes oldal indulás óta több mint hatszáz alkalommal frissült a menetrend, ami azt jelenti, hogy átlagosan nyolc naponta történt valamilyen változás, beleértve az  ideiglenes menetrendeket is. Az alkalmazás számára szükséges adatokat 2012-től egyesületünk (DERKE) biztosította az AppCorner Kft. részére. Mindezek mellett a menetrendi adatok összeállításával kapcsolatban felmerülő feladatok mellett a menetrend.derke.hu oldalunk szoftveres fejlesztése is teljes egészében az egyesület tagjainak és támogatóinak önkéntes munkáján alapszik.
 
CsatolmányMéret
app_osszevont.png194.2 KB
menetrendkep_2011.jpg151.65 KB
menetrend_app_meta.jpg7.95 KB

Belépés