Szent vármegyehatár: elválaszt vagy összeköt?
Természetesen minden olyan intézkedésnek örülünk, ami az utasok számára kedvezőbb és egységesebb megoldást nyújt. Ugyanakkor a kedden (2024-01-09) történt tarifa változásokról szóló bejelentés hasonlóan felemás érzéseket keltett, mint a vármegyebérletek bevezetése. Fontos leszögezni, hogy ma Magyarországon a közösségi közlekedés legnagyobb problémája, hogy csak nagyon kevés helyen képes versenyképes utazási alternatívát kínálni. Az egységes jegyek és bérletek bevezetése, a kedvezmények egyszerűsítése és kiterjesztése nagy előrelépés, azonban messze nem elegendő. Attól, hogy olcsóbb és sokaknak ingyenessé válik, nem lesz sem gyorsabb, sem használhatóbb. Ha a jármű nem akkor, és nem az igényeiknek megfelelő útvonalon közlekedik és hosszú az eljutási idő is, akkor ingyen sem fogják igénybe venni.
Szent közigazgatási határok
Ahogy azt korábban is jeleztük a vármegyebérletek népszerűek lesznek, de megosztóak és igazságtalanok abból a szempontból, ha a valamelyik település kedvezőtlen helyen fekszik a megyehatárhoz képest. Abszurd helyzet, hogy az egymástól 7-8 km-re fekvő, szoros kapcsolatban lévő Tokaj és Rakamaz, vagy Polgár és Tiszaújváros között majdnem kétszer annyiba kerül utazni, mint Debrecenből eljutni a 40 km-re lévő Berettyóújfaluig. Csak azért, mert ott a megyehatár. A megyehatárokhoz kötött további díjszabások a magasabb, irreális utazási költségek miatt egyébként befolyásolhatják az érintett településeken az ingatlanok árát és a munkaerőpiacot is. Emiatt még azok is az autót fogják választani, akik szívesen használnának közösségi közlekedést.
Korábban azt is említettük, hogy minden olyan – vármegyén belüli – utasnak, aki korábban 10 km, vagy annál nagyobb távra váltott bérletet, természetesen kedvezőbb a vármegyebérlet. Ezek után nem meglepő, hogy sokat adtak el belőle. A siker mértékét a miniszter azzal szemléltette, hogy milyen sokat adtak el belőle. Az indoklás szerint minden 10 eladott bérletből 9 már vármegye- vagy országbérlet volt és tavaly többen utaztak a MÁV és Volán járatain, mint az azt megelőző években. Azonban semmilyen képet nem kaptunk arról, hogy a szolgáltatók finanszírozására ez miként hatott. Az sem elhanyagolható tény, hogy 2020-ban volt egy világjárvány, amelyet követően mindenhol emelkedett az utasok számára az előző évihez képest. Az összehasonlítás a 2019 és az előtti adatokkal lenne korrekt.
Budapest nincs kiváltságos helyzetben
Lázár János építési és közlekedési miniszter azt mondta, hogy Budapest kiváltságos helyzetben van azzal, hogy a helyi Budapest bérlettel a Volánbusz járatait és a MÁV-START vonatait is lehet használni. Ez nem kuriózum, nem egy kiváltságos helyzet, hanem egy kívánatos ideális állapot. Kecskeméten, Békéscsabán, Gödöllőn, Csongrádon, Nagykanizsán, és sok kisebb vidéki városban is igénybe lehet venni helyi bérlettel helyközi buszokat. Ehhez mindössze az érintett önkormányzatnak és a közlekedésért felelős minisztériumnak kell megállapodnia. Furcsa, hogy pont az illetékes miniszter nem tud erről.
Kilométer alapú díjszabás megszűnése
2024. március 1-től nem lesz kilométer alapú bérlet, ami az utasok egy részének drágulást fog jelenteni A jelenlegi 5 km-es helyközi bérlet helyett, aminek az ára 5940,- Ft, csak vármegye vagy országbérlet lesz váltható. Ez 59%-os áremelés. Megyehatárokon átutazó utasok számára a 25 km-es távolság alatt mindenkinek országbérletet kell váltania. Távolságtól függően nekik 6-97%-kal kell többet fizetni ezt követően a bérletért.
Lázár János szerint a tarifarendszer átalakítása nem okoz bevételkiesést: „nullára kijön”. A gond viszont az, hogy a távolság alapú bérletek kompenzáció nélküli kivezetésével a rövidebb távon, rendszeresen utazó utasok (ingázók) fizetik meg a távolabbra, alkalomszerűen utazók olcsóbb jegyeit. Ez abból a szempontból kontraproduktív, hogy a rövidebb távon és rendszeresen utazók számára kevésbé lesz vonzó az, hogy a „percre pontosan közlekedő” személygépkocsit egy drágább és bizonytalan szolgáltatásra cserélje. Ezzel pont az ellenkező hatást érik el, az agglomerációból ingázók még többen fogják a gépkocsit választani, főleg ha vármegyehatárt kell átlépniük.
Vármegye24 és Ország24 napijegyek
A képlet teljesen hasonló az országbérletek tavalyi bevezetéséhez. Aki megyén belül 15 km-nél távolabbra utazik oda-vissza, vagy vármegyehatárt átlépve 120 km-nél távolabbra utazik és 24 órán belül vissza is megy, annak érdemesebb lesz az új napijegyeket választania. Ha valaki Debrecenből Budapestre utazik, majd vissza, annak 8200 helyett csak 4999-et kell fizetnie. Sőt, Debrecenből Győrbe már egy irányú utazás esetén is olcsóbb a napijegy.
Kedvezmények átalakítása
Azzal nagyon egyetértünk, hogy a jelenlegi kedvezményrendszer túl komplikált, sok visszaélésre ad lehetőséget. A rendszeresen, bérlettel utazók számára az átalakítás nem okoz többletterhet. A kedvezmények jellemzően kiterjesztésre kerülnek. A közalkalmazottak minden utazáshoz 50%-os jegyet vehetnek, a korábbi nagycsaládosok vagy fogyatékkal élők 90%-os kedvezménye teljesen ingyenes utazást tesz lehetővé. A diákok 50%-os jegyár kedvezménye is átalakul, ezt követően nem tanulói jogviszony, hanem életkor alapján jár a kedvezmény, de csak helyközi közlekedésben! A bérletek kedvezménye továbbra is tanulói jogviszonyhoz kötött marad. A pót- és helyjegyet leszámítva - a magyar igazolvánnyal rendelkezők is teljesen ingyen utazhatnak. Az alkalmi utasok körében fordulhat elő olyan helyzet, hogy a korábbiaknál többet kell fizetni(pl. azok az utasok, akik éppen 26 évesek). Az érintettek pontos körére azonban a részletszabályok után derül fény.
14 éven aluliak ingyenes utazása (országosan):
Amennyit egyszerűsödött más kedvezmény, annyival bonyolultabb lett a 6-14 év közöttiek kedvezménye. Fontos megemlíteni, hogy nem az történt, hogy a 6 év alattiak ingyenes utazásának korhatára lett felemelve 14 évre! A 6 év alattiak helyi és helyközi utazás során továbbra is ingyenesen utazhatnak. A 6-14 év közöttiek helyi közlekedésben továbbra is fizetniük kell az utazásért, hacsak nem Budapesten utaznak, ahol 2021-ben már bevezetésre került ez a kedvezmény.
Mivel általánosan csak a helyközi közlekedésre vonatkozik a kedvezmény, sok város helyi közlekedésében ez feszültségekhez vezthet és félreértésekre adhat okot. Az utasok is félreértelmezhetik, hiszen sok utas számára elsőre nem nyilvánvaló, hogy melyik busz helyi és melyik helyközi. Az önkormányzati választások közeledtével arra lehet számítani, hogy a települési önkormányzatok is sorra fogják bevezetni a 14 év alatti utasok ingyenes utazási kedvezményét.
14 éven aluliak ingyenes utazása (Debrecenben):
Debrecen esetében a 14 év alattiak utazási kedvezménye nem általános, ahogy az országosan, vagy Budapesten bevezetésre került. Nem is március 1-től (ahogy helyköziben), hanem április 1-től lesz ingyenes. Az eddig megjelent információk alapján csak a Debrecenben tanuló diákok vehetik igénybe a kedvezmény előzetes regisztrációt követően városkártyával. A regisztrációhoz kötött ingyenes utazás nem ördögtől való gondolat, segít tisztázni az elszámolási kérdéseket. Azonban a debreceni iskolához kötött kedvezmény a 14 év alattiak csak egy szűk körét zárja ki, ami az utazási kedvezmény miatti bevételkiesés térítése szempontjából jelentéktelen összeg. Az önkormányzatnak egyébként is téríteni kell a bevételekkel nem fedezhető költségeket. A regisztráció ezért felesleges adminisztráció.
A fenti feltételek esetén nem jár az ingyenes utazási kedvezmény azon 14 alatti debreceni diákoknak, aki nem debreceni iskolában tanulnak. Szintén nem jár kedvezmény azon 14 év alattiaknak sem, akik csak Debrecenbe látogatnak (pl. turistaként, vagy orvosi ellátásra). Ezért az a fura helyzet áll elő, hogy az országosan bevezetett 14 év alattiak utazási kedvezmény okán Debrecenig ingyenesen utazhat diák, de a Debrecenen belüli utazásért már fizetnie kell. A nem egységes, bonyolult és félreérthető kedvezményrendszer pedig inkább csak rossz fényt fog veti a városra, ha DKV járatin emiatt pótdíjat kell fizetnie jóhiszeműen eljáró utasoknak is, mert félreértelmezik a kedvezmény lehetőségét. Márpedig a korábbi tapasztalatok okán ilyen biztosan elő fog fordulni. Az sem a városnak, sem a szolgáltató megítélésnek nem kedvez, ha Debrecen azzal kerül a címlapokra, hogy „14 év alatti kisiskolásnak kellett pótdíjat fizetni”, miközben a köztudatban az lesz, hogy ingyenes az utazás a 14 alattiak számára Budapesten és a helyközi járatokon.
Ezért azt javasoljuk, hogy az országosan bevezetett módon általános legyen a kedvezmény minden 14 év alatti számára. Ez szükségtelenné teszi a városkártyához kötött regisztrációt, hiszen személyi okmányokkal az életkor ugyanúgy igazolható.
A világjárvány utáni időszakban szerencsére egyre többen mernek újból közösségi közlekedést használni. Sőt, van olyan város, ahol már 2019-es szintet is elérték. A napijegy az alkalmi utasok körében emelhetik az utasok számát, azonban a km alapú díjszabások fűnyíró elven történő kivezetése a rövidtávon rendszeresen utazók számára kifejezetten hátrányos. A legnagyobb visszhangot a 14 év alattiak utazási kedvezménye váltotta ki. Kétségtelenül látványos, ugyanakkor az érintettek köre valójában sokkal kevesebb, mint középiskolás korosztályban. Finanszírozás szempontjából ezért könnyebben vállalható. Budapesten sem okozott tarthatatlan bevételkiesést, helyközi közlekedésben és Debrecenben ez még kevésbé fog látszódni a számokban.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges