központi forgalomirányítás

Nyomtatás

Központi forgalomirányítás testközelből (KÖFI)

KÖFI irányító terem

Az Európai Mobilitási Hét alkalmából a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület kérésére, a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeletetési Főigazgatóság Debreceni Területi Igazgatósága jóvoltából az érdeklődők megtekinthették azt a helyet Debrecenben a MÁV Igazgatóság épületében, ahonnan a városunktól több mint 50 kilométerre északra található (egy vágányú, villamosított) Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonal forgalmát irányítja egy személy.

A Budapest-Nyugati és Budapest-Keleti között közlekedő kör InterCity vonatok sokak számára nem ismeretlenek. Ha a Mezőzombor-Nyíregyháza vasútvonalon nem lenne központi forgalomirányítás, talán nem is lenne lehetséges, hogy ezek a keleti országrészt ellátó vonatok komoly késés nélkül közlekedjenek. A vonal ugyanis egyvágányú, ami azt jelenti, hogy két állomás között egyszerre csak az egyik irányban közlekedhetnek a vonatok. Az ellenkező irányból érkező vonatnak addig az állomáson várakoznia kell. Emiatt a legapróbb menetrendi eltérés is nagy késésekhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a legkisebb zavar esetén a vonalszakaszon közlekedő vonatok közlekedésébe gyorsan és hatékonyan be lehessen avatkozni. Ezt pedig csak úgy lehet, ha egy központból a teljes vonal forgalmát, egy személy átlátja és az információk birtokában úgy irányítja a vonatok közlekedését, hogy azok a legkevesebb késéssel tudjanak leközlekedni. A központi forgalomirányítás másik nagy előnye, hogy így maximálisan ki lehet használni a vasúti pálya kapacitását.

Tartalom átvétel

Belépés