Közlekedési szövetségek: Ausztria, VOR

Nyomtatás
Közlekedési szövetségek: Ausztria, VOR

Ausztriában a közösségi közlekedés díjszabási rendszere 2-3 tartományonként képez egy egységet. Ebben a cikkben a Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland területén működő Verkehrsverbund Ost-Region (rövidítve: VOR) közlekedési szövetséget mutatjuk be, amelynek a többihez képest kiemelt szerepe van, mivel az osztrák fővárost is magába foglalja.

A VOR jelenleg 39 taggal rendelkezik, amelyek között vannak városi (helyi), országos és magán szolgáltatók is.  Érdekesség, hogy a tarifaközösséghez a szolgáltatók saját döntésük alapján is csatlakozhatnak. Ma a tagok közé tartozik például a bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien), az Osztrák Szövetségi Vasutak, (ÖBB) Dr. Richárd autóbuszos szolgáltató,  valamint korábban tagja volt -  az azóta már kilépett-  magán Westbahn vasúttársaság is.

A korábbi cikkünkben ismertetett zónás tarifarendszer helyett itt más módszer alapján kerül megállapításra a viteldíj. Habár korábban itt is zónákra osztották a teljes területet, azonban ezt 2016-ban megszüntették, helyette egy utasok számára egyszerűbb, az értékesítés szempontjából viszont bonyolultabb rendszert vezettek be, amely gráfelméleti alapon határozza meg, hogy egy adott jegy vagy bérlet mely útvonalakra érvényes.
 
A hálózaton két jegytípust lehet megkülönböztetni:
  • Egyszerű menetjegy: Ez - az itthon megszokottól eltérően - lehetővé teszi az átszállást különböző szolgáltatók eltérő járatai között, de csak az érvényességi időn belül, és csak az előre kiválasztott vonalszakaszon, valamint csak a megadott irányba, így visszafelé utazásra, valamint kitérőkre nem használható.
  • Bérletek: Ide tartozik a napijegy, a havi bérlet, valamint az éves bérlet. Ezeknek az érvényességi területe sokkal lazább, ugyanis megengedi a kerülő utakat is, amennyiben ugyanaz a célállomás, mint a jegyen megadott, vagy az amellett lévő úttól nem messze helyezkedik el
Külön alkalmazást fejlesztettek, ami egy előre meghatározott algoritmus alapján megállapítja minden egyes bérletre, hogy mely vonalakon érvényes. Ezt egy hazai példán keresztül úgy lehet szemléltetni, hogy ha valaki Szolnok és Budapest között vesz bérletet, akkor az érvényes a 100-as vonalon Cegléd érintésével és a 120-as vonalon Újszász érintésével is, viszont Szajolba már nem lehetne vele utazni, mivel az már másik irányba van és logikailag értelmetlen, hogy valaki azt az útirányt válassza Budapest felé. 
Ha azonban valaki mégis a díjszabás algoritmusától eltérő útirányon szeretne bérletet venni, akkor az adatokat megadva egy a lenti képen szereplő, bővített bérletet van lehetősége vásárolni.
 
Példák térképen ábrázolva:
Példa: bérlet érvényessége Vösendorf és Baden bei Wien között
 
 
Példa: Bérlet érvényessége Semmering és Wiener Neustadt között
 
 
Mindkét esetben egy olyan útvonal lett kiválasztva, melyek között van közvetlen kapcsolat, amit a térkép  egy jól látható fekete vonallal jelez. Ezen kívül kék színnel láthatók azok a vonalak, amelyek szintén közvetlen kapcsolatot biztosítanak; zöld színnel pedig a további ráhordó járatok vonalai fedezhetőek fel. Utóbbiak részben akár párhuzamosak is lehetnek. Ez például azt jelenti, hogy ha valakinek Debrecen és Polgár között van bérlete, akkor az Görbeháza vagy Hajdúnánás felé is érvényes a helyközi járatokon.
A pontos érvényesség a térkép mellett egy táblázatban van felsorolva, amely alapján az alkalmazás algoritmusa is működik
 
Bécs, továbbra is mint egy önálló zóna
Habára bérletek érvényessége már nem egyszerűen úgy lett meghatározva, hogy az adott zónán belül érvényes, a bécsi zóna a reform után is megmaradt. Régen ez volt a 100-as zóna, ma már csak központinak(Kernzone) hívják. A menetjegyek, melyek Bécsen belüli érvényességgel kezdődnek, automatikusan használhatók az egész városon belül. A bécsi díjtermékhez pedig kiegészítő jegy vásárolható. A kiegészítő jegy érvényességi területe azonban nem az adott útvonalon az utolsó bécsi megállótól érvényes (,mint például Budapesten), hanem a város határától a célállomásig. Tehát ugyanúgy rugalmasan használható fel, mintha a teljes útvonalra lenne jegye az  utasnak.
 
Kiegészítő jegy, melynek kezdete a fiktív megálló “Bécs közigazgatási határ”
 
A bérletek esetében lehet akár azt választani, hogy Bécsen belül minden VOR vonalon érvényes legyen.
Alacsonyabb áron azonban van olyan díjtermék is, amit a közigazgatási határon belül csak az ÖBB vonatain, a három számjegyű távolsági buszokon, valamint a HÉV jelleggel működő Wiener Lokalbahn vonalán lehet használni. Ez azoknak az utasoknak praktikus, akik a városon belül gyalog, biciklivel vagy más mikromobilitási eszközzel akarnak tovább utazni, és nincs szükségük teljes Bécset lefedő bérletre.
Bérletvásárlásnál némi korlátozással, de szintén lehet kiegészítő jelleggel más termékeket venni, például egy éves bécsi bérlet mellé lehet váltani egy távolsági havi bérletet is, ebben az esetben a bécsi közlekedés díját nem kell mégegyszer megfizeni.
 
Jegyvásárlás másik tarifaközösség területére
Ausztriában több tarifaközösség létezik, ezért az országon belül létrejöttek díjszabási határok. A jegyvásárláskor azonban ez nem okoz problémát, mert egyben meg lehet vásárolni a teljes útvonalra érvényes jegyet, függetlenül az esetlegesen díjszabási eltérésektől.
 
VOR területén kezdődő, de onnan kilépő jegy - a jegyeladás itt már a szomszédos Verbund Linie végzi, de az ÖBB automatájából
 
 
Közlekedési szövetségek: Ausztria, VOR
Közlekedési szövetségek: Ausztria, VOR
Kiegészítő jegy, melynek kezdete a fiktív megálló “Bécs közigazgatási határ”
Közlekedési szövetségek: Ausztria, VOR
VOR területén kezdődő, de onnan kilépő jegy - a jegyeladás itt már a szomszédos Verbund Linie végzi, de az ÖBB automatájából

Belépés