Sajtóközlemény a 2-es villamos beindításával tervezett vonalhálózati módosításokról
Egyesületünk örömmel veszi, hogy hosszú idő után végre február 26-án tesztüzem keretében, elindul a debreceni 2-es villamos. Bízunk benne, hogy az utazóközönség nagy megelégedéssel fogja használni Debrecen város legújabb kötöttpályás viszonylatát.
Ugyanakkor aggodalomra ad okot, hogy a tervezett módosítások csak most, kevesebb mint három héttel a tervezett indulás előtt kerültek nyilvánosan ismertetésre. Ilyen rövid idő alatt nemcsak a megfelelő mélységű társadalmi párbeszéd lefolytatása lehetetlen, hanem az utazóközönség korrekt tájékoztatása is. Továbbra is rendkívül fontosnak tarjuk, hogy az utazóközönség számára legyen lehetőség érdemi észrevételeket tenni. Ennek függvényében pedig, még a márciusi határidő előtt el lehessen végezni a szükséges korrekciókat.
A nyilvánosságra hozott módosítások legnagyobb problémája, hogy nem kínál elfogadható lehetőséget az átszállásra a kötöttpályás hálózat vonalai és az autóbusz-vonalak között. Azon utasok számára sem, akiknek eddig is át kellett szállni, és azok számára sem, akik a változások miatt kényszerülnek majd erre. Ennek három komoly oka is van. Az átszállást biztosító megállóhelyek hiányoznak, - a jelenleg (31/32-es buszok) alkalmazotthoz képest - a 2-es villamosnál ritkább csúcsidei követési idők kerülnek alkalmazásra és a menetrendek rendszer szintű szintű összehangolásának hiánya.
Az átszállás csak akkor nem okoz szolgáltatási színvonal csökkenést, ha azért nem kell az utasoknak többet fizetni, - az összehangolt menetrendek révén - nagyon rövid várakozást és minimális gyaloglást igényel.
Ezen feltételek biztosítása érdekében feltétlenül szükségesnek látjuk az átszállási csomópontok felülvizsgálatát. Villamoshoz közeli, jobb elhelyezkedésű autóbusz-megállók kialakítására van szükség a Kistemplomnál, a Kölcsey Központnál és a Böszörményi úton. Biztatónak tartjuk, hogy a hétfői sajtótájékoztatón a Böszörményi úton és a Kölcsey Központnál, (általunk is javasolt) buszmegállók tervei bemutatásra kerültek. Azonban ezek még nem épültek meg! Ellenben mind a három átszállási kapcsolat megléte elengedhetetlen feltétele a 2-es villamos kapcsolatainak javításához. (A DKV és a Városháza részére már korábban eljuttatott javaslatainkról készült ábrákat jelen közleményünkhöz is mellékeljük.)
Az átszállás nem többletszolgáltatás! Az utasok nem a gyaloglásért és a várakozásért fizetnek! Ezért az átszállást biztosító megállók kiépítése mellett elengedhetetlennek tartjuk - az átszállások számától független - időalapú jegy bevezetését! Az valóban igaz, hogy az utasok több mint négyötöde bérlettel utazik, azonban ez nem indok, hanem következmény. A jelenlegi tarifarendszer komoly hiányossága ez, hiszen az alkalmanként jeggyel utazók számára az átszállás irreálisan magas utazási költséget jelentene, amit csak nagyon kevesen vállalnak be. Az időalapú jegyek bevezetése nem csak a jeggyel utazók számának növelésére lenne alkalmas, hanem lényegesen gazdaságosabb vonalhálózat kialakítását tenné lehetővé a kapacitások egyenletes elosztása révén.
Az egyes menetrendi módosításokkal kapcsolatos részletes észrevételeinket közleményünkhöz mellékeltük. A leginkább problémásnak a 10/10Y/10A autóbuszok és 25/25Y autóbuszok vonalvezetésének módosítását látjuk.
Biztosak vagyunk benne, hogy amennyiben - fent leírt és mellékelt - javaslatainkat nem veszik figyelembe, akkor az utazóközönség jelentős része számára a 2-es villamosvonal beindulása több kedvezőtlen hatással fog járni, mint előnnyel. Ez pedig komolyan beárnyékolhatja a villamos nyújtotta előnyöket.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges