Utazás határok nélkül II.
Sikerrel zárult a 2012. január 25-én „Utazás határok nélkül” előadássorozatunk második része. Az érdeklődők ezúttal a Debrecen – Nagyvárad közvetlen vasúti kapcsolat lehetőségeiről és Debrecen elővárosi közlekedéséről hallhattak előadásokat.
Az első előadást egyesületünk tagja, Sáfri Péter tartotta „Sínen innen, határon túl” címmel, amelyben a nemzetközi vasúti személyszállítás sajátosságait ismerhették meg a látogatók. Bemutatta azokat a lehetőségek, amelyek az utasok számára vonzóbbá tennék a vonatozást. A Románia felé tartók jelenleg a nyírábrányi, a létavértesi és a biharkeresztesi határátkelőket használhatják, jellemzően közúton és autóval lépik át az államhatárt. Ennek az az oka, hogy az autóbuszok és a vonatok nem elég gyakran közlekednek, vasúton pedig a díjszabást is újra kell gondolni. Az egykori Nagykereki – Nagyszántó vasúti kapcsolatot, amely összekötötte Debrecent és Nagyváradot is, gyorsabb eljutást biztosított a jelenlegi alternatíváknál. Mindezek ellenére a Debrecen – Nagyvárad közvetlen vasúti kapcsolat újbóli megteremtése hatalmas lehetőségeket rejt.
Közel egy éve ugyanezen témával kapcsolatban tartott egyesületünk konferenciát „Együtt a Régióval” címmel , ahol meghívott előadóink is ezen problémákat és lehetőségeket vetették fel. A két város közötti kapcsolat javítása egyébként is régóta téma a szakmában. Léteznek rövid távú megoldások is. Hatékony ideiglenesen megoldás lenne, ha Nagykerekiből a vonatokhoz csatlakozva autóbusz indulna Nagyváradra és vissza.
Hosszabb távon fontos lenne egy megvalósíthatósági tanulmányt készíteni, amely alapján lehetne forrásokra pályázni. A javuló közlekedési kapcsolat mindkét nagyváros és térségének gazdasági fellendülését segítené elő.
Az est további részében meghívott előadón Ekés András, a Városkutatás Kft. ügyvezetője „Versenyképes elővárosi vasút Debrecenben?” címmel tartott előadást. A közelmúltban készítettek az önkormányzat megbízásából egy megvalósíthatósági tanulmányt a Petőfi térre tervezett intermodális csomópontról és Debrecen elővárosi közlekedéséről. Ez utóbbi eredményeit mutatta be Ekés András. Elmondta továbbá, hogy milyen alapvetések mentén jutottak el a tanulmányban szereplő megoldásokig, és azok összehasonlításánál milyen szempontokat vettek figyelembe. Kiemelte, hogy Debrecen hatalmas kiaknázatlan lehetőségekkel rendelkezik a vasúti városi és elővárosi közlekedés terén, amelynek csak töredékét használja ki. Több esetben sűrűn lakott városrészek és jelentős uticélok mellett haladnak el a vonatok megállás nélkül. Ilyen például a Fényesudvar vagy a Balmazújvárosi út mellett lévő bevásárlóközpontok. Ezeken több módon is lehetne változtatni. Három lehetőséget bemutató variációk között az egyik egyszerű megállóhelyek építését és a vasúti pálya minimális felújítását tartalmazza, ami már önmagában is sokat lendítene a vasúti közlekedés színvonalán. Természetesen hosszabb távú elképzelések is helyet kaptak, mint a vasúti és a városi villamos összekötésén alapuló, Debrecent és a szomszédos települések belvárosait összekötő elővárosi villamos (tram-train) építése.
Ezúton szeretnénk megköszönni a megjelenteknek, hogy eljöttek rendezvényünkre, és reméljük, hogy a későbbiekben is megtisztelnek bennünket! Fontos számunkra, hogy ne csak a közlekedés iránt jobban érdeklődők számára hozzuk szakmai ismereteket, hanem mindenki megismerhesse a régió közlekedésében rejlő páratlan lehetőségeket.
Csatolmány | Méret |
---|---|
Sínen innen, határon túl | 1.4 MB |
Versenyképes elővárosi vasút Debrecenben? | 16.05 MB |
- A hozzászóláshoz belépés szükséges